עלייה של כ- 65 אחוז ברכישת מכוניות היברידיות בשנת 2008 לעומת שנת 2007. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן: בכוונתי לפעול מול משרד האוצרhonda להגדלת האטרקטיביות של השימוש ברכב היברידי
מנתונים שרוכזו באגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה עולה, כי מספר כלי הרכב ההיברידיים הנמכרים בארץ ממשיך לעלות. בשנת 2008 נמכרו 2,844
כלי רכב היברידיים המהווים עליה של 65% מהיקף המכירות בשנת 2007 במהלכה נמכרו 1,731 כלי רכב היברדיים


אבי מושל, מ"מ ראש אגף איכות אוויר שבמשרד להגנת הסביבה מסר כי נכון לסוף שנת 2008, נעים בכבישי הארץ כ- 5,200 כלי רכב היברידיים. להערכתו העלייה במספר הרכישות נובעת מהגדלת המודעות הסביבתית, התבססות הטכנולוגיה ההיברידית כאמצעי הנעה יעיל וחסכוני, ומגידול במספר הדגמים המוצעים למכירה בארץ




כיום, מוצעים למכירה דגמים של יצרני הרכב טויוטה, הונדה, לקסוס ושברולט. מס הקניה המוטל כיום על רכב היברידי הוא 30% בלבד, לעומת כ- 75% לכלי רכב פרטיים אחרים. הורדת המיסוי הגדילה את האטרקטיביות של כלי הרכב ההברידיים


בהקשר זה ראוי לציין, כי השנה צפויות להיכנס לתוקף המלצות הוועדה למיסוי ירוק. יישום ההמלצות יקבע מס קניה המשתנה בהתאם למידת הזיהום הנפלט מכל דגם רכב. המשמעות היא שעל דגמי רכב הפולטים זיהום רב, יוטל מס קניה גבוה יותר מאשר רכב הפולט פחות זיהום


השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, מסר כי בכוונתו לפעול בהקדם מול משרד האוצר על מנת שזקיפת ההטבה עבור רכב היברידי תהיה אטרקטיבית לעובדי חברה, כך שהם יעדיפו רכב היברידי על פני רכב רגיל. דברי השר ארדן נאמרו בעקבות התחייבות מנכ"ל משרד האוצר אשתקד, לבדוק את האפשרות להפחתת זקיפת ההטבה לרכב ההיברידי. יש לציין כי כיום, זקיפת הטבה עבור רכב היברידי לעובדי חברה גבוהה יחסית, ולכן מעטים העובדים שמשתמשים ברכבים אלו

 

מהו רכב היברידי
כלי הרכב ההיברידיים מצוידים במנוע חשמלי ובמנוע בעירה פנימית המופעלים לסירוגין. מכוניות אלו תוכננו כך שיצרכו את כמות הדלק המינימאלית הנדרשת. החיסכון בדלק מושג באמצעים שונים: אגירת אנרגיית הבלימה בסוללות החשמליות, כיבוי המנוע בעת עצירה ועוד. בשל כך, עיקר החיסכון מושג בנסיעה עירונית שבה המנוע החשמלי מבצע את מקסימום הפעולה. במקרה זה שיעור החיסכון בפליטת המזהמים ובצריכת הדלק יכול להגיע עד ל- 50% לעומת דגמי הבנזין המשפחתיים המקבילים

 

על פי הערכת אגף איכות אוויר שבמשרד להגנת הסביבה, השימוש בכלי הרכב ההיברידיים שנרכשו בישראל חוסך פליטת כ-7,000 טונות פחמן דו חמצני בשנה, כ - 2,700 ק"ג תחמוצות חנקן, כ-2,500 ק"ג פחמימנים וכ-11,400 ק"ג פחמן חד חמצני וזאת בהשוואה לרכבי הבנזין המקבילים